Verbinding door Avontuur
Volg ons op social media:
 

FAQ

Frequently Asked Questions

Voordat je op zomerkamp gaat heb je misschien nog wel een aantal vragen. Wij hebben de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Zowel voor jou als voor je ouders.

Voor de deelnemers

Wat moet ik meenemen?

Een aantal weken voordat je kamp begint krijg je van ons een uitgebreide informatiemail, met daarin ook een paklijst. Daarin vind je exact wat je beter wel en niet mee kan nemen!
Als je naar de Ardennen gaat heb je in ieder geval een geldig identiteitsbewijs nodig (id-kaart of paspoort).

Ik ben iets jonger/ouder dan de aangegeven leeftijd voor een reis, mag ik toch mee?

Neem even contact op met kantoor om te overleggen.

Hoe groot zijn de groepen?

De groepen variëren van 12 tot en met 32 deelnemers, afhankelijk van het aantal aanmeldingen.

Ik heb geen survival- of boomhut-ervaring, is dat erg?

Nee 😊

Waar vindt de overnachting plaats?

In de Ardennen is onze vaste uitvalsbasis het terrein van de YWCA in Louette st. Pierre. Hier hebben we een mooi terrein tot onze beschikking en slapen we in kleine houten hutjes. Als we op bivak gaan slapen we ergens in de omgeving, maar dat kan telkens ergens anders zijn.

 

Onze programma’s in Nederland vinden plaats op Kamp Buitendoor: onze eigen kampterrein tussen Nunspeet en Epe. Hier slapen we in grote tenten, totdat de boomhut ver genoeg af is om daar te gaan slapen.

Mag ik mijn telefoon mee?

We kunnen je moeilijk tegenhouden natuurlijk, maar wij raden het wel af. Het gebeurt regelmatig dat telefoons kwijt raken, vies worden of stuk gaan en dat zou natuurlijk zonde zijn. Ook is er op veel plekken waar we zitten geen of heel weinig bereik en kan je hem ook niet opladen.

Bovendien zien we dat het vaak even wennen is zonder telefoon, maar dat je hem daarna helemaal niet erg mist. Sterker nog, zonder telefoon leer je je reisgenootjes misschien wel nog beter kennen.

Hoeveel lopen we tijdens een kamp?

Dat ligt eraan. Als je de verkeerde afslag neemt en verdwaalt loop je natuurlijk een stuk meer….

We zijn in de Ardennen echt niet de hele week alleen maar aan het wandelen, maar om een bivak op te bouwen moet je natuurlijk wel eerst bij de plek komen. Het is fijn als je al wel wat ervaring hebt met wandelen, maar niet per se noodzakelijk.

Wat voor wandelschoenen moet ik mee?

Als je al vaker wandelt of van plan bent dat meer te doen is het aan te raden om echte wandelschoenen aan te schaffen (type A of B); zorg dan wel dat je ze van tevoren even inwandelt zodat je niet allemaal blaren hebt. Mocht je dat niet willen of fijn vinden is het ook geen probleem; met stevige sportschoenen (dus geen sneakers) kom je ook een heel eind.

Is het mogelijk om me samen met een vriend of vriendin aan te melden?

Ja. Sommige mensen melden zich in hun eentje aan, maar samen met iemand anders mag natuurlijk ook. Tijdens de week husselen we de groep soms wel een beetje door elkaar zodat je iedereen goed leert kennen.

Hoe gaan we naar de locatie?

Naar de Ardennen gaan we met de bus of met de trein, afhankelijk van het aantal deelnemers. We vertrekken in ieder geval in het midden van het land bij station Den Dolder om 10.00. Eventueel kunnen we een tussenstop maken in de buurt van Breda en in de buurt van Antwerpen. Geef het van tevoren aan als dat gewenst is.

Voor het boomhut bouwen verzamelen we gewoon op Kamp Buitendoor. Als je opgepikt moet worden van station Nunspeet kun je ons dat laten weten.

Wat als het de hele week regent?

De meeste onderdelen kunnen gewoon doorgang vinden als het regent. Daar waar dat niet kan zorgen we voor een alternatief programma. Zorg wel dat je goede regenkleding meehebt!

Moet ik zakgeld mee?

Het bedrag dat bij de reizen vermeld staat is inclusief vervoer, overnachtingen, eten & drinken, snacks, activiteiten en materiaalgebruik. Je mag gerust wat zakgeld meenemen, maar waarschijnlijk kom je behalve een tankstation op de heen- en terugweg geen supermarkt of winkel tegen dus het is niet nodig.

Voor het thuisfront

Buitensport-activiteiten kunnen ook risico’s met zich meenemen, hoe gaan jullie daar mee om?

Veiligheid speelt een belangrijke rol binnen de buitensport en in het werken met jongeren; het is niet voor niks dat het bij onze kernwaarden staat. Al onze vrijwilligers hebben diverse trainingen gehad waarin veiligheid en veiligheidsbewustzijn regelmatig naar voren komen. Alleen iemand die de juiste trainingen heeft gevolgd kan als eindverantwoordelijke een risicovolle activiteit begeleiden.

Bovendien zijn wij aangesloten bij Stichting Veilig Werken in de Buitensport (SVWB). Naast het helpen bij het regelen van de juiste verzekeringen leveren zij een keurmerk voor organisaties die op een veilige manier buitensport activiteiten aanbieden. Om dat te waarborgen vinden er regelmatig audits plaats en zijn wij gebonden aan strenge eisen op het gebied van controle, onderhoud en training.

Hoe ziet het begeleidingsteam eruit?

Wij werken met vrijwilligers. Dit zijn enthousiaste en leergierige mensen die actief bij ons betrokken zijn en intrinsiek gemotiveerd zijn een fantastische ervaring neer te zetten. Wij kennen al onze vrijwilligers goed; vaak zijn het oud-deelnemers en net zo vaak ambitieuze jonge mensen die graag anderen helpen zichzelf te ontwikkelen. Na een kennismakingsgesprek volgen al onze vrijwilligers een trainingsweek in de Ardennen waarin ze enerzijds praktische skills en vaardigheden leren en anderzijds meer leren over de theorieën en methodieken die we hanteren. Daarnaast bieden wij het hele jaar door trainingen aan voor onze vrijwilligers waarmee zij hun kennis en vaardigheden kunnen verdiepen, dit varieert van klimmen, abseilen en mountainbiken tot Medic First Aid en onderwerpen als groepsdynamica, reflectievormen en communicatiestijlen. We hebben bovendien een intern coachingsysteem waar vrijwilligers aan deel kunnen nemen om gericht bezig te zijn met hun eigen ontwikkeling. Door middel van een intern en deels extern beoordelingssysteem bepalen we wie welke bevoegdheden heeft voor welke activiteiten.
Als vanzelfsprekend vragen we voor elke vrijwilliger een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) aan.

 

Bij de samenstelling van een team streven we naar een gezonde mix van ervaring en nieuw, juiste bevoegdheden, man en vrouw en verschillende communicatiestijlen.

 

Ben je of ken je toevallig iemand die vrijwilliger bij ons wil worden? Klik dan hier.

Nieuwsgierig naar onze methode? Deze hebben we opgeschreven in ons boek: Verbinding door avontuur – teambuilding voor jongeren volgens de Buitendoor-methode? Klik dan hier.

Hoe vindt contact met het thuisfront plaats? Kan ik mijn kind bereiken tijdens kamp?

Als er geen calamiteiten zijn vindt er tijdens het kamp in principe geen contact plaats tussen ouders en kind. Deels om de praktische redenen dat we het de deelnemers afraden een mobiele telefoon mee te nemen en omdat we vaak op plekken zitten waar het normale bereik beperkt is. Belangrijker is echter dat de groep gedurende de week zijn eigen proces meemaakt en het een eigen dynamiek met zich meebrengt. Veel contact met thuis, hoe leuk ook, kan dit soms verstoren.

Bij heimwee, een blessure of als iemand zich niet lekker voelt is het natuurlijk een ander verhaal en bellen we even op. De andere kant op, bij calamiteiten of urgente zaken uit het thuisfront is het natuurlijk ook mogelijk te contacten. Het handigst is om dit via kantoor te doen, omdat daar een globaal beeld is van het programma en wie het beste wanneer te bereiken is.

 

Gedurende de week zullen we een keer proberen wat foto’s op onze facebook-pagina te plaatsen (hoewel deze promotie niet onze sterkste kant is) en houden we u op de hoogte als er wat aan de hand is.

Hoe zit het met verzekering?

Als stichting zijn wij uitgebreid verzekerd via Stichting Veilig Werken in de Buitensport (SVWB), waarbij ook een reisverzekering voor deelnemers is inbegrepen. Deze reisverzekering is prima, maar basic. Wij raden u aan een annuleringsverzekering, een ongevallenverzekering en/of een reisverzekering af te sluiten.

Hoe werkt de betaling?

Als een reis geboekt wordt kan deze gelijk afgerekend worden via iDeal. Hier dient binnen 4 weken aan voldaan te worden, anders vervalt de reservering.

Eventueel is het mogelijk de betaling uit te stellen. In dat geval komen er € 15,- administratiekosten bij. Neem hiervoor contact met ons op.

Heb ik garantie dat mijn reis doorgaat?

Hoewel wij onze uiterste best doen om alle reizen door te laten gaan, kunnen wij dit helaas niet garanderen. Er kunnen altijd onverwachte omstandigheden voorkomen waaronder we een reis moeten annuleren, bijvoorbeeld bij te weinig deelnemers. In dat geval zullen we dit tijdig laten weten (uiterlijk 6 weken voorafgaand) en er alles aan doen om een passend alternatief te vinden, dan wel voor restitutie van het betaalde bedrag te zorgen.

Als ik een reis geboekt heb, kan ik deze dan nog annuleren?

Niemand wil zijn reis natuurlijk graag annuleren. Maar soms kan het niet anders. Je kunt een deelname uitsluitend schriftelijk (per post of e-mail) annuleren. Het is goed om van tevoren te weten wat de gevolgen zijn van je annulering. Afhankelijk van het moment waarop je afzegt, moet je een gedeelte van de reissom betalen. Deze bedragen zijn als volgt:

  • Tot 90 dagen voor aanvang: 60% van de prijs van de reissom
  • Tot 30 dagen voor aanvang: 80% van de reissom
  • Binnen 7 dagen voor aanvang of later: 100% van de reissom

De reissom is het bedrag dat betaald zou moeten worden, dus inclusief eventueel verrekende kortingen/toeslagen.